SUBSCRIBE NEWSLETTER

Connect to Marketpress

Get exclusive discounts and coupons

Varukorgen

Inga produkter i varukorgen.

Fortsätt handla

Shopping cart

    dfsdf sdfd sdfsd sd

Inga produkter i varukorgen.

Fortsätt handla

Mat & näring


Mat för livet

 
Vi är alla olika och ska förmodligen inte äta samma typ av mat. Den ena trenddieten avlöser den andra. Många provar sig fram och upptäcker att de mår bra på intermittent fasta (här kommer just nu mycket spännande, positiv forskning!), LCHF, paleo eller till exempel medelhavskosten. Andra kör med kalorirestrikton, genom att lära sig olika matvarors energiinnehåll via en kostapp.
 
 
 
 
Mitt råd blir att du bör prova dig fram till vad just du mår bäst av. Personligen har jag en sköldkörtelsjukdom, vilket jag delar med cirka en halv miljon kvinnor i Sverige. Den gör att jag får blodsockerdippar om jag inte äter lite och ofta och ordentligt med protein, så den har styrt hur jag har lagt upp mitt ätande.
 
 
Många är matintoleranta och tål inte allting. Det finns förmodligen ett stort mörkeltal som egentligen inte tål vetemjöl och mjölkprodukter särskilt bra. Detta beror på att välling är det första som vi utsätts för efter modersmjölken. För oss som föddes på 60-talet var det välling som var fullproppad med vetemjöl och komjölk. Det omogna matsmältningssystemet är inte redo att ta hand om de främmande ämnena. Hos barn upptäcker man relativt enkelt glutenintolerans, eftersom barn får tydliga symtom. Vuxna får mer diffusa symtom. Det kan handla om att man är trött eller håglös - helt enkelt symtom som man kanske har ett helt liv utan att någonsin upptäcka orsaken.
 
Känner du av ett tydligt sötsug på eftermiddagarna, som du har svårt att stå emot rekommenderar jag att öka ditt proteinintag på morgonen. Om du till exempel äter två kokta ägg till frukost, får du mindre sötsug på eftermiddagen.  
 
Maten är hela tiden din medicin. Grönt te är anticancerogent. Mörk choklad innehåller antioxidanter som verkar hålla kärlsystemet friskt. Lykopenet i tomater är en annan kraftig antioxidant. Ingefära och gurkmeja är antiinflammatoriskt. Laga maten från grunden med rena råvaror och undvik alla typer av halvfabrikat. Då slipper din kropp märkliga och onödiga tillsatser.
 

Råd om mat

 
 
 
 
 
 
Hälsohälsningar!
Erica, leg apotekare
 
 

Personlig utveckling >>

Nedvarvning & sömn >>

Träning >>